Saturday, December 26, 2015

Sosyal Politika Çalıştayı

Okul Öncesi ve Sonrası: Erken Çocukluk Dönemi ve Okul Çağında Pozitif Gelişimin Desteklenmesi

Asil Ali Özdoğru

İnsanın biyolojik ve psikolojik gelişiminde bebeklik ve çocukluk yıllarının uzun soluklu ve güçlü etkileri bulunmaktadır. Yaşamın erken dönemlerinde sağlanacak olumlu çevresel düzenlemeler, gelişen çocuğun yetişkinlik yıllarında bile etkisini gösteren pozitif gelişimsel çıktılarla ilişkilidir. Bu bağlamda okul öncesi dönemdeki bebek ve çocuklar ile okul çağındaki çocuk ve ergenlerin kaliteli bakım ve eğitim olanaklarından yararlanmaları büyük önem taşımaktadır. Erken çocukluk dönemi bakım ve eğitim hizmetleri ile okul saatleri sonrasındaki organize programların nicelik ve nitelik açısından iyileştirilmesi gerekmektedir. Türkiye’de okul öncesi okullaşma oranları son yıllarda artış göstermekle beraber dezavantajlı gruplardan gelen bebek ve çocukların bakım ve eğitim olanaklarının yaygın, erişilebilir, ekonomik ve kaliteli olması yönünde atılması gereken adımlar bulunmaktadır. Resmi ve özel kuruluşlara bağlı olarak işletilen çocuk kulüpleri, bilgi evleri, gençlik merkezleri gibi çok farklı bir dizi okul dışı zaman programları olmakla birlikte bunların yaygınlığı ve etkililiği hakkında yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu nedenlerle, hem okul öncesi hizmetlerde hem de okul dışı programlarda altyapı yatırımlarının yanı sıra kaliteli içerik ve değerlendirmeyi destekleyici eğitim, araştırma ve geliştirme konularında ulusal strateji ve politikalar hayata geçirilmelidir.

Atıf: Özdoğru, A. A. (2015, Aralık). Okul öncesi ve sonrası: Erken çocukluk dönemi ve okul çağında pozitif gelişimin desteklenmesi [Pre-school and after-school: Supporting positive development during early childhood and school-age period]. Sosyal Politikalar: Kurumlar ve Bireyler Çalıştayı'nda sunulmuş bildiri, İstanbul, Türkiye.

No comments: