Okul Öncesi Öğretmenlerinin Karakter Eğitimi Yetkinlik İnançları İle Öğrencilerinin Değerleri Arasındaki İlişki
Eylem Bakır ve Asil Ali Özdoğru
Okul öncesi dönem, çocuğun karakter ve değerlerinin gelişimindeki önemli dönemlerden biridir. Bu dönemde ailenin yanı sıra okul öncesi öğretmenlerinin çocuklara sundukları destek ve katkılar çok önemlidir. Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlik ve yetkinlikleri de çocukların değer gelişimi açısından önemli etkiye sahiptir. Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançlarının öğrencilerinin değerleriyle olan ilişkisini incelemektir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu araştırma çalışması, İstanbul’un Anadolu yakasında yer alan Beykoz, Kadıköy ve Ümraniye ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıfları ve özel okullar olmak üzere toplam 12 okul öncesi eğitim kurumunda yürütülmüştür. Araştırma kapsamında bu kurumlarda görev yapan 30 okul öncesi öğretmeninden ve onların 253 öğrencisi hakkında velilerinden anket yoluyla veri toplanmıştır. Çalışmada aile ve öğretmen demografik bilgi formu, Karakter Eğitimi Yetkinlik İnancı Skalası (KEYİS) ve Okul Öncesi Değer Ölçeği (OÖDÖ) Aile ve Öğretmen Formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin KEYİS ve OÖDÖ Öğretmen Formu puanları yaş, kurum türü, kıdem, sınıf mevcudu, değerler eğitimine yönelik ders ve hizmet içi eğitim değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. OÖDÖ Aile Formu puanları cinsiyet, eğitim, gelir düzeyi, çocuğa yakınlıkları, okul öncesi eğitim alan çocuk sayısı, meslek değişkenlerine göre farklılık göstermezken yaş ve kurs değişkenlerinde farklılık göstermektedir. OÖDÖ Öğretmen ve Aile Formlarının bazı değer alt boyutlarında anlamlı pozitif korelasyonlar görülmüştür. KEYİS puanları ile OÖDÖ Aile Formu dostluk değer alt boyut puanları arasında da anlamlı pozitif korelasyonlar bulunmuştur. Araştırmanın bulguları alanyazındaki bazı çalışmaların sonuçlarıyla tutarlılık arz etmektedir. Bulgular ilgili araştırmalar ışığında tartışılmış ve sonuç bölümünde önerilerde bulunulmuştur.
Atıf: Bakır, E. ve Özdoğru, A. A. (2021, Aralık 18-19). Okul öncesi öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançları ile öğrencilerinin değerleri arasındaki ilişki [Sözlü bildiri sunumu]. Eğitimde Mükemmeliyet Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye. https://emak.fsm.edu.tr/
Eylem Bakır ve Asil Ali Özdoğru
Atıf: Bakır, E. ve Özdoğru, A. A. (2021, Aralık 18-19). Okul öncesi öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançları ile öğrencilerinin değerleri arasındaki ilişki [Sözlü bildiri sunumu]. Eğitimde Mükemmeliyet Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye. https://emak.fsm.edu.tr/
No comments:
Post a Comment